در آیین افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی زنجیره معدن، سیمان، فولاد، ماشین آلات و تجهیزات وابسته که در محل دائمی نمایشگاه بین المالکی اصفهان با حضور صاحبان صنایع، رئیس انجمن سنگ آهن ایران و رئیس انجمن فولاد ایران برگزار شد، ضرورت اصلاح قوانین صادراتی با هدف تسهیل بخشی در صادرات، ارزآوری و افزایش بهره وری مطرح شد.
چالش‌های صنعت فولاد کشور به زیان شرکت‌ها و صنایع کوچک
به گزارش خبرنگار اقتصاد بازار، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن در حاشیه بازدید از نمایشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: آنچه در این نمایشگاه برای مخاطبان مطرح می شود، مضمون مشخص و کاملا روشنی دارد و اکنون افراد زیادی وارد فعالیت در زنجیره تامین معدن و صنایع وابسته شده اند که علیرغم ایجاد اشتغال و نیاز فراوانی که به این رشته داریم، متاسفانه به نتایجی که می خواهیم، نمی رسیم و علاوه بر تولید کننده یا صاحبان صنایع، مصرف کننده هم ناراضی است.
اکبریان با اذعان به اینکه حمایت دولت از صنعت، حمایت ناقصی است که عمدتا به ایجاد موانعی در مقابل تولید منتهی می گردد، اظهار کرد: برپایی این نمایشگاه ها خوب است و امیدواریم که مسئولان و نهادهای دولتی مسئول در این عرصه از نمایشگاه بازدید و با غرفه داران تعامل و گفتگو داشته باشند تا در جریان مشکلات و نیازهای قرار گیرند.
او در صحبت از چالش‌های صنعت فولاد کشور که به زیان شرکت‌ها و صنایعی است که به دلیل کوچک بودن یا استفاده نکردن از فناوری‌های روز دنیا در معرض شکست قرار خواهند گرفت، افزود: در زمینه صادرات امروز گندله روی زمین مانده است، در حالی که اگر این محصول شش ماه روی زمین بماند کیفیت خروج از کارخانه را ندارد و نابود می‌شود، با توجه به محدودیت‌های بازار داخلی برای جذب این محصول و تولید آهن اسفنجی، سال گذشته گندله موجود در انبارها صادر شد و این همان اتفاقی است که بدلیل موانع صادراتی، ممکن است تا یکی دو سال آینده بر سر محصولات دیگر از جمله آهن اسفنجی بیاید.
اکبریان، دستیابی به نتایج بهتر در زمینه معدن، زنجیره تامین و محصولات را مستلزم توجه مسئولان عنوان کرد.
ضرورت تامین زیرساخت ها متناسب با نیاز صنعت و معدن
در این گفتگو، بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد ایران با اشاره به محدودیت هایی که در زمینه مصارف انرژی (گاز، برق،...) صنایع وجود دارد، عدم دسترسی به زیرساخت های حمل و نقل ازجمله راه آهن، اسکله و موانع دیگر، ، توضیح داد: لازم است مسئولان و نهادهای اجرایی در این زمینه هرچه زودتر تصمیم گیری نمایند و متناسب با نیاز صنعت تولید آهن و فولاد از معدن تا محصول نهایی، ظرفیت سازی مناسب را در کشور فراهم نمایند و عدم دسترسی به خدمات لازم باعث نشود که این موارد بصورت گلوگاهی در مقابل تولید و ظرفیت های ایجاد شده، موانعی را ایجاد نمایند. در حالیکه ظرفیت سازی مناسب می تواند به توسعه آتی صنعت کمک نماید و زمینه ساز رشد و ارتقای بهره وری باشد.
سبحانی در ادامه با ابراز گلایه از وضع قوانین و مقررات غیرمنطقی و نادرست، بیان کرد: قوانین و مقررات باید متناسب با مقتضیات زمان و شرایط اقتصادی و نیازها وضع شود. او افزود: زمانی که تولید محصولی کمتر از نیاز بازار داخل است، لازم است قوانین و سیاست گزاری ها در جهت محدودیت برای صادرات باشد تا بازار داخل دچار کمبود و تنش نشود ولی زمانی که عکس این جریان باشد و با مازاد تولید مواجه هستیم، باید تسهیل در صادرات فراهم گردد. اتفاقی که اکنون در صنعت فولاد مطرح است.
او ادامه داد: اکنون حدود ۳۲ میلیون تن فولاد تولید می کنیم که با وجود ۱۰ میلیون تن مصرف داخل، باید مشوق های صادراتی تقویت و محدودیتی در مقابل صادرات ایجاد نشود تا تولید کننده بتواند مازاد تولید خود را صادر و ارز بیشتری دارد نماید.
سبحانی تاکید کرد: موضوع تامین نیازهای ارزی را می توان با اصلاح قوانین و سیاست ها تسهیل بخشید و به نحو مطلوب مدیریت کرد.
رئیس انجمن فولاد کشور به خبرنگار ما گفت: اکنون دو برابر نیاز داخل تولید می کنیم و باید ۵۰درصد تولید را صادر نماییم اما به دلیل محدودیت های بیرونی ناشی از تحریم، پیدا کردن مشتری و موانع دریافت ارز، محصولات ما را زیر قیمت متعارف حتی در سطح منطقه، خریداری می کنند. از طرفی وجود واسطه ها و شیوه های دور زدن تحریم ها، موارد چرخش پول و... منجر به افزایش هزینه و تحمیل آن به تولید کننده می شود. این در حالی است که با وضع عوارض صادراتی، حذف معافیت مالیاتی در صادرات فولاد، یک جریان غیرمنطقی و نادرست برخلاف حمایت از تولید ایجاد شده است.

سبحانی با بیان آنکه ۲۲میلیون تن شمش فولادی در داخل تولید می شود که به دلیل محدودیت صادرات و عوارضی که بر صادرات شمش فولادی وضع شده است، مانع از صادرات ۱۲ میلیون تن شمش مازاد داخل شده ایم و این در حالی است که میلگرد حاصل را بدون عوارض صادراتی و با قیمتی غیر منطقی صادر می کنیم که به ضرر تولید و اقتصاد کشور است. بنابراین، معافیت مالیاتی برای صادرات شمش، امتیازی بود که متاسفانه دولت بصورت غیرمنطقی آن را حذف کرده است که نه تنها کمکی به رشد تولید نمی کند بلکه موجب آسیب به تولید و ارزآوری و از دست دادن بازار صادراتی می شود. سبحانی با تاکید بر ضرورت تامین زیرساخت ها، عنوان کرد: اگر قرار است محدودیتی در صادرات وجود داشته باشد، باید برای مواد خام باشد نه بر محصول صادراتی. ضمن آنکه، مسئولان باید مشکلات انرژی، مصارف کار و برق صنایع را حل نمایند تا صنایع بتوانند مازاد تولید را صادر نمایند و برای کشور، ارتقای بهره وری و توسعه را رقم زنند.

او ادامه داد: اکنون حدود ۳۲ میلیون تن فولاد تولید می کنیم که با وجود ۱۰ میلیون تن مصرف داخل، باید مشوق های صادراتی تقویت و محدودیتی در مقابل صادرات ایجاد نشود تا تولید کننده بتواند مازاد تولید خود را صادر و ارز بیشتری وارد نماید.
حضور 100 شرکت کننده در سیزدهمین نمایشگاه معدن اصفهان
در حاشیه افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی زنجیره معدن، سیمان، فولاد، ماشین آلات و تجهیزات وابسته، محمود بندرچی مجری برگزاری نمایشگاه با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاه تخصصی صنعت سیمان، گفت: طی جلساتی با اتاق بازرگانی و اعضای کمیسیون ها، این نتیجه حاصل شد که باتوجه به وجود زنجیره تامین و ایجاد ارزش که دستیابی به 60درصد از منابع کشور در استان اصفهان را فراهم می سازد، همچنین، حضور فعالان عرصه معدن از اکتشاف تا فراوری و معرفی فرصت ها در این نمایشگاه می تواند زمینه تعامل با دست اندرکاران و نهادهای اجرایی را در جهت تسهیل بخشی در امر تولید و صادرات را رقم زند. مدیرعامل رستاک پادویژن از حضور 100مشارکت کننده در سیزدهمین نمایشگاه زنجیره معدن اصفهان خبر داد که شامل 50درصد از تهران، 25درصد از اصفهان و 25درصد از دیگر استان ها و کشورهای خارجی هستند. او روند روبه رشد نمایشگاه اصفهان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: حضور واحدهای معدنی و فولادی فعال در بخش معدن مانند ذوب آهن، تجهیزات معدنی و فعالان تولید سیمان باوجود 20کارخانه سیمان و صنایع وابسته در این رویداد نمایشگاهی ارزشمند است.
فرزانه افسرطه