شرکت پلی‌اکریل اصفهان، تاریخی بسیار طولانی دارد. این کارخانه در واقع، شناسنامه و برگه هویت صنعت نساجی ایران است. شرکت پلی‌اکریل از ۱۳۵۳ تاسیس و در سال ۵۷ با تولید دو کارخانه اکریلیک و پلی‌استر فعالیت خود را آغاز کرد، ظرفیت سالانه قابل دسترس کارخانه اکریلیک یک ۲۱هزار تن، واحد اکریلیک ۳۴/۲هزار و ۵۰۰ تن، شرکت دی‌ام‌تی با ظرفیت تولید سالانه ۶۶هزار تن، ۴۰هزار تن نخ است. کارگران این کارخانه بیش از سه سال است که در نگرانی مدام برای آینده و سرنوشت خود و خطوط تولید به سر می‌برند. کارخانه پلی‌اکریل در اصفهان با نیم قرن فعالیت و اشتغالزایی دست‌کم حدود هزار و ۸۰۰نفر، مادر صنعت نساجی کشور به شمار می‌آید.
مهم‌ترین تولیدات این کارخانه، الیاف اکریلیک، نخ و الیاف پلی‌استر است که به عنوان مواد اولیه در شرکت‌های نساجی و تولید فرش و پتو مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این مجموعه بزرگ صنعتی در سال‌های گذشته دچار مشکلات مالی و در سال‌های ۹۵ و ۹۶ خطوط تولید آن متوقف شد. بعد از توقف خطوط تولید، کارگران برای مدتی حدود یک سال به بیمه بیکاری معرفی شدند و درهای کارخانه را بستند اما بعد از آن، تعدادی از خطوط تولیدی آن از سال ۹۶ فعال شد و کارگران به سر کار بازگشتند. در بیش از چند سالی که از فعال شدن مجدد برخی از خطوط تولیدی کارخانه پلی‌اکریل گذشت و با وجودی که برخی از مسائل مانند پرداخت حقوق به کارگران حل شد اما همچنان این شرکت با برخی مشکلات مانند تامین مواد اولیه، بدهی‌های انباشته و موضوع مالکیت مواجه بود.
پیش از این مجموعه شرکت‌های پلی‌اکریل به دلیل مشکلات متعدد و رکود فزاینده با تعطیلی خطوط تولید در سال ۱۳۹۵ و تحت پوشش قرار گرفتن توسط هیات حمایت از صنایع و کارخانجات تولیدی در بازه زمانی ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۰ همراه بوده است و از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون با ورود مسوولان جدید در سطح استان و کشور خصوصا استانداری، دستگاه قضا و وزارت صمت و حمایت‌های دولت از طرق مختلف، تشکیل پرونده ویژه جهت رفع مشکلات مسیر بازگشت هموار شد. معضل ناترازی قیمت پارازایلین و چیپس که موجب دوگانگی در قیمت تولید ماده اولیه الیاف پلی‌استر شده و عدم امکان رقابت در بازار و به تبع آن بالا رفتن بهای تمام‌شده محصولات پلی‌اکریل را از شهریورماه ۱۴۰۲ فراهم آورده، حل شود.
علیرضا خرمی، رییس شورای اسلامی کار شرکت پلی‌‌اکریل اصفهان، در ارتباط با آخرین وضعیت این کارخانه قدیمی نساجی گفته است: متاسفانه با تصمیمی که هیات وزیران در تاریخ ۱۱/۰۶/۱۴۰۲ مبنی بر تعدیل بهای خوراک دریافتی تولیدکنندگان در صنعت نساجی گرفته‌ و از طرفی با افزایش قیمت پایه محصولات پتروشیمی در شهریور‌ماه که منجر به افزایش ۳۰درصدی قیمت ماده اولیه تولید پلی‌استر کارخانه پلی‌اکریل (پارازایلین) شد، پایه‌های شرکت پلی‌اکریل اصفهان به لرزه افتاده است. او ادامه داد: این دو اتفاق باعث ناترازی قیمت پارازایلین و چیپس و عدم امکان رقابت در بازار و به تبع آن بالا رفتن بهای تمام‌شده محصولات پلی‌اکریل شده و کار به جایی رسیده که تولید محصول در این واحد تولیدی و مادر صنایع نساجی توجیه اقتصادی ندارد و این شرایط، نقدینگی شرکت را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به گفته خرمی، در همین راستا مدیریت پلی‌اکریل در مورد مشکلات موجود، مکاتبات بسیاری با شخصیت‌ها و نهادهای مختلف انجام داده‌اند ولی متاسفانه پاسخی نیامده و معضلات برطرف نشده است. رییس شورای اسلامی کار پلی‌اکریل با بیان اینکه «کارخانه بحران زده پلی‌اکریل که کاملا تعطیل شده بود در سال ۱۳۹۶ با خون دل و رنج پرسنل درد کشیده و کمک‌های بی‌دریغ مسوولان وقت با مشقت زیاد به چرخه تولید برگشت» افزود: امروز این شرکت با یک تصمیم غیر‌کارشناسی یک قدم بیشتر تا تعطیلی کامل ندارد چراکه کارخانه اکریلیک یک سال‌هاست تولید ندارد و کارخانه اکریلیک ۲ به دلیل‌ عدم نقدینگی اکنون متوقف شده و کارخانه پلی‌استر نیز با ظرفیت پایین کار می‌کند که همین تولید اندک نیز در آستانه تعطیلی و توقف کامل قرار گرفته است.
نگاهی به نماد شپلی
نماد شپلی در صنعت محصولات شیمیایی فعال است و در بازار پایه نارنجی فرابورس ثبت نماد شده است. شپلی جزو شرکت‌های متوسط بازار سرمایه است که از لحاظ ارزش شرکت در رتبه ۴۲ گروه خودش و در رتبه ۴۰۱ کل بازار قرار دارد. حوزه فعالیت شپلی شامل تولید الیاف اکریلیک از یک تا ۱۶ دنیر، نوار اکریلیک از یک تا ۸ دنیر و الیاف و نوار ویژه مورد استفاده در صنایع فرش‌بافی، پتو و تولید پوشاک، تولید نخ پلی‌استر شفاف و نیمه‌مات مورد استفاده در صنایع
تکسچرایزینگ می‌شود.
واحدهای تابعه و کارخانه‌های شرکت پلی‌اکریل ایران شامل کارخانه‌های اکریلیک یک و دو، کارخانه پلی‌استر و کارخانه تولیدات ویژه است. سهام شپلی که متعلق به این شرکت است از سال ۱۳۷۵ در سازمان بورس پذیرفته شده است. سهام شپلی در حال حاضر با تعداد ۳میلیارد و ۵۷۱میلیون برگه سهم و حجم مبنای یک عدد در بازار پایه زرد فرابورس معامله می‌شود. سهامداران شرکت خدمات بندری پلی‌اکریل ماهشهر (سهامی خاص) شرکت الیاف زاینده‌رود، شرکت مجتمع صنایع و معادن احیا سپاهان و شرکت بازرگانی پلی‌اکریل اصفهان می‌شود.