بهره‌برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی تجربه‌ای موفق در ساخت نیروگاه در کشور

طیب‌نیا در ادامه ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی را تجربه‌ای موفق در ساخت نیروگاه در کشور دانست و افزود: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی فولاد مبارکه با انجام آزمایشات نهایی، فاز اول و دوم آن ظرف ۱۰ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. وی اظهار کرد: وارد مدار شدن این نیروگاه در طول ۱۶ تا ۱۷ ماه یک تجربه موفق است، شرایط کشور در بحث انرژی چندان مطلوب نیست؛ چراکه هرساله هم تولید و هم مصارف صنعتی و خانگی افزایش پیدا می‌کند که موجب چالش‌های حوزه انرژی می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی فولاد مبارکه در حوزه محیط زیست

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: اگر بخواهیم با استانداردهای روز دنیا جلو برویم، مباحث محیط زیستی چالش جدی برای صنعت فولاد کشور است اما فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری ۲.۳ میلیارد یورویی در حوزه محیط زیست و انرژی داشته‌ است که این سرمایه‌گذاری را در راستای تبدیل فولاد مبارکه به صنعت سبز دنبال می‌کنیم. وی با ابراز این مطلب که فولاد مبارکه یک صنعت پاک است، تصریح کرد: قول می‌دهیم ظرف یکی، دو سال آینده الگویی استثنائی در کشور در زمینه محیط زیستی و کاهش آلودگی خواهیم داشت و در این راستا هدف‌گذاری کرده‌ایم. طیب‌نیا تأکید کرد: یقین بدانید که مشکل آب استان اصفهان به‌مدد اقدامات فولاد مبارکه به‌عنوان یک صنعت بزرگ از جمله انتقال آب دریای عمان به‌زودی رفع می‌شود.

توزیع ۴۰ هزار میلیارد تومان سود در میان سهام‌داران

وی تصریح کرد: از دیدگاه ما مسئولیت اجتماعی منحصر به کمک‌های حمایتی نیست بلکه در شرکت‌های بزرگ این موضوع، مفهومی فراتر دارد، امروزه مسئولیت‌های اجتماعی بیشتر به‌معنای توزیع ثروت است؛ امسال ۴۰ هزار میلیارد تومان توزیع سود در میان سهام‌داران داشتیم که بخشی از آنها از اقشار ضعیف جامعه هستند. مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: در بعد اصلی نگاه به مسئولیت اجتماعی نیز تلاش داریم به شکل جامع‌تر عمل کنیم؛ گرچه این پروژه‌ها چند‌ساله به طول می‌انجامد اما سعی داریم در راستای آبادکردن مناطق محروم اصفهان گام برداریم و در این راستا منطقه شرق استان را به‌عنوان پایلوت انتخاب کردیم. وی با بیان اینکه ابتدا سند پیشرفت و آبادانی را در این ارتباط تهیه و ظرفیت‌ها، محرومیت‌ها تهدیدها و فرصت‌های منطقه را احصا و بر پایه آن در حوزه‌های مختلف کار کردیم، گفت: در حوزه کشاورزی و دام‌پروری ظرفیت‌های این منطقه همگی شناسایی شده است تا برای فرصت‌ها سرمایه‌گذاری شود و در موارد دیگر نیز حمایت و آموزش نیز مدنظر قرار گرفته است و تلاش داریم این روند را به مدل حمایتی مسئولیت اجتماعی در کشور تبدیل کنیم. طیب‌نیا با تأکید بر اینکه جزء معدود مجموعه‌هایی هستیم که با وجود همه مشکلات هنوز قصد داریم از ظرفیت اسمی هفت‌میلیون و ۲۰۰ تن تولید فولاد تا پایان سال رد شویم، بیان کرد: با محاسبات انجام‌شده ظرف یکی، دو سال آینده، با تولید ناشی از برق آن هزینه احداث نیروگاه جبران می‌شود، این نیروگاه کلاس یک در شهر اصفهان که به لحاظ آلودگی رتبه‌های نخست کشور را دارد، متناسب با شرایط اقلیمی اصفهان تدارک دیده شده است و کمترین مصرف آب و انرژی را دارد. مدیرعامل فولادمبارکه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در ارتباط با کاهش قیمت فولاد تأکید کرد: کاهش قیمت جهانی فولاد بر سودآفرینی ما تأثیر می‌گذارد، همان‌گونه که قیمت فروش محصولات ما نسبت به سال قبل با وجود تورم ۴۰ تا ۴۵ درصد، یک درصد کاهش داشت. وی ادامه داد: نکته مهم این است که فولاد مبارکه همواره در این مقاطع از این نوسانات عبور کرده است، به نوعی بیش از ۴۰ درصد حاشیه سود خود را حفظ کردیم. طیب‌نیا گفت: ما برای بحران‌ها همیشه آماده هستیم، در چهار‌ماهه نخست امسال رشد تولید خوبی نسبت به سال گذشته داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به روند مثبت اخیر قیمت‌های جهانی، شرایط بهتری را در سال جاری تجربه کنیم.