پس از آنکه دولت سیزدهم پا از حدود قانون فراتر گذاشت و دامنه دخالت خود را گسترش داد، اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران از جمله رییس سابق اتاق و مهم‌تر از آن صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران از این رفتار دولت انتقاد کرده و خواستار عدم دخالت غیرقانونی در اتاق بازرگانی شدند. شماری از اعضای اتاق بازرگانی ایران در نشست ماهانه این نهاد خواستار عدم دخالت دولت در فعالیت‌های اتاق شدند.
ضرورت رفع موانع مشارکت مردم در اقتصاد
حسن‌زاده در ادامه با قدردانی از حسین سلاح‌ورزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران که با دلسوزی، رفع نارسایی‌ها در قوانین و دخالت در مسائل اقتصادی و برخی موارد دیگر را مطرح کرد، افزود: امیدواریم اتاق ایران و هیات‌رئیسه به‌خاطر حفظ حیثیت ملی و صیانت از آرمان‌های ملی در مسائلی به عهده اتاق ایران است، به‌درستی گام بردارد و بتواند از این جایگاه صیانت کند.
رییس اتاق ایران در بخش بعدی سخنان خود، به تعیین شعار سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و گفت: توصیه مقام معظم رهبری بار دیگر فرصتی را برای بیان پیشنهادها و مطالبات بخش خصوصی برای تحقق آن ایجاد کرد.
او افزود: اتاق ایران اولین بسته پیشنهادی خود را برای تحقق این شعار، روز هشتم فروردین به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه کرد و بلافاصله پس از بیانات مقام معظم رهبری در جلسه با کارگزاران نظام، گزارش فوق را به‌روز کرد و در جلسه‌ای که وزیر صمت با برخی فعالان اقتصادی در روز ۱۶فروردین‌ماه برگزار کرد، ضمن ارائه کلیات بسته پیشنهادی، تمام آن پیشنهادها مورد تایید وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
رییس اتاق ایران گفت: فعالان اقتصادی معتقدند که جهش تولید در ایران امکان‌پذیر است، اما تداوم آن دارای اهمیت فراوان است، به فراهم کردن زمینه برای سرمایه‌گذاری با مقیاس وسیع در کشور بستگی دارد. باید مسوولان نظام زیرساخت‌ها را فراهم کنند و همکار بخش خصوصی باشند.
حسن‌زاده اظهار کرد: سرمایه‌گذاری مولد، به‌ویژه در بخش حقیقی، پیچیده‌ترین فعالیت اقتصادی است و ما معتقدیم مشکلات واحدهای تولید برای تامین ارز و تامین نقدینگی، برای جهش تولید مشکل‌آفرین است و باید مسوولان بانک مرکزی برای این وضعیت تدابیری بیندیشند.
او ادامه داد: تامین سرمایه در گردش و ده‌ها فعالیت پراهمیت دیگر فقط و فقط توسط فعالان اقتصادی که تجربه و دانش کافی و قدرت پذیرش انواع ریسک‌ها را دارند، قابل انجام است. در تمامی کشورهای پیشرفته، نظام اداری و مالی و حتی سیاست داخلی و خارجی در خدمت رشد و توسعه فعالیت‌های مولد است که موجب بزرگ شدن سال‌به‌سال اقتصاد می‌شود و وضع مردم را بهبود می‌دهد.
حسن‌زاده تاکید کرد: سیاستگذاران کشور به این نکته توجه کنند که با تامین اجتماعی، فقدان سیاست‌های بلندمدت برای تعیین قیمت مالیاتی و تغییرات مداوم قوانین و مقررات نهاده‌های تولید و سوخت، سیاست‌های ارزی و پولی و مالی تضعیف‌کننده تولید و صادرات، نمی‌توان اقتصاد قدرتمند و مستعد جهش ایجاد کرد.
او تصریح کرد: اتاق ایران به‌زودی نظر خود را درباره سیاست‌های مطلوب پولی و ارزی برای سال ۱۴۰۳ اعلام خواهد کرد، اما در یک کلام می‌توان گفت پیش‌نیاز جهش تولید، برقراری ثبات در عرصه اقتصاد و سیاست و محیط مقرراتی، دست برداشتن دولت از تولید یا قیمت‌گذاری کالاهای خصوصی و محور قرار گرفتن تقویت تولید رقابت‌پذیر در هرگونه سیاستگذاری پولی و مالی و ارزی و تجاری است.
رییس اتاق ایران با تاکید بر اینکه وجه دوم شعار سال مشارکت مردم است، گفت: از نگاه اتاق ایران، مردمی‌سازی به معنای آن است که آحاد جامعه در کل فرآیند اقتصادی، به‌صورت مستقیم یا به شکل حقوقی امکان مشارکت داشته باشند.
او مهم‌ترین موانع مشارکت مردم در اقتصاد را مواردی نظیر «وجود انحصارها و تبعیض علیه بخش خصوصی»، «از بین رفتن انگیزه مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس» و «وجود مشکلاتی در تضمین قراردادهای دولت با بخش خصوصی» عنوان کرد که البته موارد بیشتری می‌توان به آن اضافه کرد و برای جهش تولید با مشارکت مردم باید برای رفع تمامی این موارد تمهیداتی اندیشیده شود. یازدهمین نشست دوره دهم هیات نمایندگان اتاق ایران با حضور فعالان بخش خصوصی در اتاق ایران برگزار شد. این اولین نشست در سال جدید بوده و بررسی راهکارهای تحقق شعار سال یکی از محورهای آن است.
دخالت نکنید
حسین سلاح‌ورزی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تقویت همدلی، انسجام و اعتماد بین مردم را مورد تاکید قرار داد و گفت: بعد از برگزاری مجدد انتخابات ریاست اتاق ایران در بهمن سال‌۱۴۰۲، پیش‌بینی کردم که چالش‌های اتاق ایران از بین نمی‌رود. در روزهای پایانی سال‌۱۴۰۲ قرار بود سه موضوع توسط شورای‌عالی نظارت دنبال شود که دو مورد آن متوقف شد.
سلاح‌ورزی تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت این‌گونه تصور می‌کند که اتاق ایران به دنبال از بین بردن اقتدار دولت است؛ برای همین در تلاش است که نهاد مدنی به نام اتاق را تضعیف کند. در این راستا و در قدم اول این سیگنال از طرف دولت داده شد که اراده بیرونی هر زمان می‌تواند در امور اتاق‌ها دخالت کند و سرنوشت انتخابات اتاق‌ها را تغییر دهد.
او ادامه داد: همچنین دولت بنا بود با تفسیر غیرحقوقی، نمایندگان تشکل‌ها در هیات نمایندگان اتاق ایران را محدود کند که در نشست ۲۶اسفند با تدبیر هیات‌رییسه اتاق ایران، عملیاتی نشد. اقدام دیگر این بود که رکن جدیدی را در اتاق ایران شکل دهند و آن دبیرخانه شورای عالی نظارت است. در واقع تلاش شد دبیرخانه شورای‌عالی نظارت به‌عنوان یک رکن جدید با اختیارات زیاد و با استفاده از منابع اتاق ایران شکل بگیرد که به‌ جای هیات نمایندگان و هیات‌رییسه اتاق ایران تصمیم‌گیری کند.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: آیا اقتصاد ایران هیچ مشکل دیگری ندارد و فقط چگونگی دخالت در امور اتاق ایران مطرح است تا وزرای اقتصادی بیش از ده‌ها جلسه رسمی و غیررسمی خود را به این موضوع اختصاص دهند. فضای بهبود محیط کسب‌وکار هیچ چالش دیگری ندارد؟ تمهید دولت برای ناترازی انرژی چیست؟ چرا وزیر صنعت، معدن و تجارت جلسه مفصلی برای رفع چالش‌های صنایع و تجارت نمی‌گذارد؟ ارزش‌افزوده بخش صنعت و معدن منفی شده است و هیچ تمهیدی برای این مساله وجود ندارد. چرا برای بازار سرمایه فکری نمی‌شود و فقط دخالت در امور اجرایی اتاق ایران را مورد توجه قرار می‌دهند.
سلاح‌ورزی تصریح کرد: درخواست من به‌عنوان عضو هیات نمایندگان اتاق ایران این است که اعضای انجمن نظارت بر انتخابات امکان این ظلم مجدد علیه اعضای اتاق‌ها را از بین ببرند و اجازه تداوم دست‌اندازی به اتاق بخش خصوصی را ندهند.
او ادامه داد: از هیات‌رییسه منتخب خود حمایت کنیم و منسجم و در شأن خود اجازه ندهیم شورای‌عالی نظارت برخلاف قانون هرگونه دستورالعمل را پیش از تصویب در جمع هیات نمایندگان، ابلاغ و اجرایی کند و اجازه ندهیم برخلاف قانون، رکن جدیدی برای دخالت در امور اتاق شکل بگیرد.
سال نقش‌آفرینی بخش خصوصی
آرمان خالقی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، ضمن آرزوی صلح و آرامش برای ملت ایران‌ گفت: برای تحقق عنوان سال و ایجاد جهش در تولید، استفاده از ظرفیت‌های موجود لازم است، اما سوال اینجاست که باید تولیدات بیشتر را در کدام بازار عرضه کنیم، توان خرید مردم در داخل کاهش پیدا کرده است و متناسب با مسائل پیش ‌روی سیاسی، حضور در بازارهای خارجی هم چندان امکان‌پذیر نیست.
او ادامه داد: از سوی دیگر برای حضور و مشارکت مردم در اقتصاد نیز به ثبات قوانین و خروج دولت از تصدی‌گری‌ها نیاز داریم. تا زمانی که دولت به این دو اصل باور نداشته باشد و رفتار خود را تغییر ندهد، محیط تولید و کسب‌وکار بهبود نمی‌یابد.
بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، رهبری امسال را سال بخش خصوصی معرفی کردند چون قرار است با مشارکت مردم، شاهد تولید باشیم. پس دولت باید زمینه حرکت را برای بخش خصوصی مهیا کند. در غیر این صورت، امسال نیز در تحقق اهداف تعیین‌شده، توفیقی حاصل نمی‌شود.
ارائه ۴۰۰هزار میلیارد تومان فرصت سرمایه‌گذاری در کرمان آیدکس
مهدی طبیب‌زاده، رییس اتاق کرمان، در نطق پیش از دستور با اشاره به رویداد کرمان آیدکس که اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، گفت: مطالعات اتاق کرمان نشان می‌دهد بیش از ۷۵درصد شاخص‌های توسعه‌ای در کرمان وضعیت مطلوب ندارند و این مبنای کار ما برای ارائه یک مدل توسعه شد که یکی از بخش‌های آن برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری کرمان
(کرمان آیدکس) است.
او با بیان اینکه قرار است فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری به ارزش ۴۰۰هزار میلیارد تومان در قالب این همایش معرفی شود، ادامه داد: هدف این بود که بین صنایع بزرگ و کوچک زنجیره ارزش ایجاد کنیم. نگاه ما بر مبنای فناوری و نوآوری بود تا بهره‌وری به حداکثر برسد. نهادهای سرمایه‌گذاری و بانک‌ها و‌… را فراخواندیم تا این فرصت‌ها را در حضور آنها ارائه کنیم.
به ظرفیت انرژی‌های تجدید‌پذیر توجه شود
حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با تاکید بر لزوم توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر و ناترازی گاز و برق، گفت: در ۱۵سال گذشته سرمایه‌گذاری در حوزه برق و گاز انجام‌نشده و بستری هم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فراهم نشده است، برای همین در تابستان امسال ناترازی بیشتر از قبل خواهد بود.
نایب‌رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران افزود: در شهرک‌های صنعتی هم این ناترازی وجود دارد و صنایع به برق نیاز دارند. این وضعیت در نواحی مختلف ایران دیده می‌شود. مثلا استان‌های فارس تهران و یزد بیشترین ناترازی را در شهرک‌های صنعتی دارند.
صالحی ادامه داد: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کل کشور را داریم که در ۱۰سال آینده عددها بیشتر خواهد شد. از طرفی هرساله میزان مصرف برق هم بالاتر می‌رود و اگر فشار‌افزایی نکنیم وضعیت بدتر هم خواهد بود. او تصریح کرد: یکی از راه‌های کاهش ناترازی توسعه انرژی‌های تجدید‌پذیر است. در اروپا حتی در منازل از انرژی‌های تجدید‌پذیر استفاده می‌کنند. در ایران حداقل می‌توان این وضعیت را می‌توان در حوزه صنایع بهبود داد.