فرونشستن التهابات سیاسی و امنیتی، باعث شد تا از شدت التهاب بازار طلا و البته دلار کاسته شود و معاملات در بازار داخلی این فلز گرانبها همچنان به سیر کاهشی خود تداوم ببخشد. قیمت طلا و سکه در شروع معاملات دوشنبه، همپای افت هزارتومانی در بهای دلار، روند کاهنده خود را آغاز کرد و تا جایی پیش رفت که موجبات ایجاد تغییرات در عمده کانال‌های قیمتی قطعات گوناگون سکه در بازار شد و حباب برخی از انواع مسکوکات طلا را با افت میلیون تومانی بدرقه کرده است. سوداگران، همچنان روند تقاضا در بازار طلا را با شارپ کاهشی همراه می‌دانند و بر این باورند که افت قیمت دلار و فرونشستن تنش‌های سیاسی، به‌مثابه پرچمداران اصلی کاهش قیمت طلا و سکه عمل کردند و این رویه سیر استرماری نیز خواهد داشت. معامله‌کنندگان بازار طلا بر این باور هستند که همزمان با خوابیدن گردوغبار تنش‌ها و التهابات سیاسی، بازار طلا از سقف تاریخی قیمتی خود فاصله گرفته و با این حال شرایط رکودی در معاملات این بازار همچنان پابرجاست.
شایان ذکر است که بهای اونس جهانی طلا همچنان سیر افزایشی خود را می‌پیماید و هر اونس طلا، با بهای ۲۳۵۳دلاری در حال دادوستد است.
حباب طلا چگونه کوچک‌تر شد؟
سکه امامی در آخرین دادوستدهای بازار، با قیمت ۴۳میلیون و ۵۸۴هزار تومان معامله شد و کاهش ۹۱۱هزار تومانی در هر قطعه نسبت به روز یکشنبه را تجربه کرد. سکه بهار آزادی نیز با یک‌میلیون و ۲۴۰هزار تومان افت بها، به کانال ۴۰میلیون تومانی خود بازگشت و با رقم ۴۰میلیون و ۳۳۰هزار تومانی در هر قطعه دادوستد شد.
در سومین روز هفته، نیم‌‌سکه نیز افت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تومانی را تجربه کرد و ربع‌‌سکه نیز با کاهش یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تومانی، به‌ترتیب با قیمت ۲۵میلیون و ۴۰۰هزار تومانی و ۱۵میلیون و ۴۰۰هزار تومانی مورد معامله واقع شدند. سکه ۱گرمی نیز با کاهش ۵۰۰هزار تومانی، روی رقم ۶میلیون و ۹۰۰هزار تومان متوقف شد.
قیمت طلای ۱۸عیار نیز کاهش یافت. هر مثقال طلای ۱۸عیار، ۲۵۴هزار تومان ارزان شد و سقف کانال ۱۶میلیونی را رها کرد و با رقم ۱۵میلیون و ۹۲۳هزار تومانی معامله شد. هر گرم طلای ۱۸عیار نیز با افت ۶۲هزار تومانی روی رقم سه‌میلیون و ۶۷۶هزار تومانی از حرکت صعودی باز ایستاد. بهای هر گرم طلای دست‌دوم نیز به ۳میلیون و ۶۲۷هزار تومان تنزل یافت.
حباب سکه نیز در تمام اشکال مسکوکات کاهش پیدا کرد. سکه امامی ۳۴۰هزار تومان، سکه بهار آزادی ۶۶۰هزار تومان، نیم‌‌سکه ۸۲۸هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و ۶۷هزار تومان و سکه گرمی ۴۳۵هزار تومان کاهش سطح و تخلیه حباب را تجربه کردند و به سطوح پایین‌تر پولبک زدند.
سیگنال مثبتی که دلار از وضعیت گرفت
قیمت دلار نیز با کاست از گردوغبار عدم قطعیت‌های سیاسی، کاهش یافت تا پرچمدار کاهش انتظارات تورمی نیز باشد.
با این حال رشد نقدینگی به عنوان یک پارامتر تهدیدکننده بهای دلار در میان‌مدت، همچنان به قوت خود باقی است اما به نظر می‌رسد حرکت تحولات سیاسی به سمت آرامش، باعث کاهش تنش‌های روانی منجر به افزایش تقاضا در بازار ارز شده و به‌زودی با تداوم شرایط فعلی، باعث تخلیه کامل حباب عدم قطعیت‌های سیاسی از قیمت دلار خواهد شد و به همین منوال بر لنگر ارزی قیمت کالاهای مصرفی و با دوام و واسطه‌ای اثر مثبت کاهنده خواهد گذاشت و از سوی دیگر موجب کاهش انتظارات تورمی نیز خواهد شد. بهای درهم امارات در آخرین معاملات صورت پذیرفته، با رقم ۱۷هزار و ۶۵۰تومان معامله شد و کاهش ۱۵۰تومانی داشت.
تتر نیز به عنوان ارز دیجیتالی شاخص دلار با رقم ۶۸هزار و ۱۰۰تومان مورد دادوستد واقع شد. گفتنی‌ است که بخش عمده تجارت خارجی ایران با امارات صورت می‌پذیرد و این ارز به عنوان تعیین‌کننده وضعیت ثبات معاملات تجاری ایران، در شرایط باثباتی به لحاظ قیمتی به‌سر می‌برد. قیمت پوند انگلیس نسبت به روز گذشته بیش از ۴هزار تومان کاهش یافت و روی رقم ۸۰هزار و ۸۰۰تومان معامله شد. یورو نیز نسبت به دومین روز هفته با کاهش بیش از ۳هزار تومان کاهش داشت و با رقم ۶۹هزار تومانی معامله شد. به نظر می‌رسد بازار ارز سیگنال‌های جامعی از پایان تنش دریافت کرده است و در صورت تداوم این وضعیت، کف قیمتی دلار و ارزهای معتبر دیگر، باز هم خواهد شکست و دلار تا سطح ۶۰هزار تومان توقف خواهد کرد.