ابتدا قیمت دلار هرات پس از نوسانات دو روز قبل به مناسب فرا رسیدن ماه مبارک رمضان روند نزولی به خود گرفت. تکنیکالیست‌های زیادی متذکر شدند که قیمت روز دوشنبه پولبک است و قیمت دلار پس از تکمیل آن به روند قبلی برمی‌گردد. قیمت دلار هرات روز چهارشنبه، ۵۸ هزار و ۷۰۰ تومان شروع به کار کرد و از همان ابتدا مرز صعود و نزول یعنی ۵۸ هزار و ۷۲۰ تومان را از دست داد و در معاملات روزانه ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد. قیمت دلار هرات در پشت خط چهارشنبه با کاهش در ۵۸ هزار و ۴۶۰ تومان بسته شد.
کف‌سابی جدید قیمتی از سوی دولت
قیمت دلار در آخرین معاملات روز چهارشنبه با کاهش ۱۵۰ تومانی در هر واحد روبه‌رو شد و در ترید زون دو روز اخیر دادوستد شد. این اسکناس در نخستین معاملات روز چهارشنبه در پله‌های ابتدایی کانال نهم کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد. سفته‌بازان بازار بر این باورند که بازارساز با ارزپاشی، این کف قیمتی را برای اسکناس دلار گارانتی کرده است.
سفته‌بازان و تکنیکالیست‌های دلارباز، زون ۵۸ هزار تومانی را کف قیمت و به اصطلاح safe zone دلار می‌دانند و با توجه به ذهنیت‌های موجود در بازار فعلی، دلواپس پروسه صعودی قیمت دلار پس از پایان ماه مبارک رمضان هستند. کارشناسان اقتصادی معتقدند با وجود اینکه بازارساز در تلاش است که قیمت دلار به هر ترتیبی در کریدور ۵۰ هزار تومانی بماند، تمایل و اراده‌ای نیز برای اعمال فشار در راستای عقب‌نشینی قیمت در سیف زون یادشده ندارد. این حرکت سایدو دلار را باید به طور حتم ناشی از تلاش بازارساز دانست که تمایلی ندارد در بازه زمانی تعطیلات نوروزی و ماه رمضان، نوسانات نرخ ارز به سفره و سبد معیشتی مردم تسری پیدا کند. نکته قابل توجه درباره بازار در دو روز اخیر این بود که فروشندگان کمی در بازار فعالیت می‌‌کردند، اما افراد خریدار، صف بزرگ‌تری را به خود تخصیص داده بودند.
اخبار پشت‌خطی برای بازار
فروش ارز مسافرتی و ازدحام مردم برای خرید آن از اخباری بود که در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفت؛ مساله‌ای که درخصوص لغو و ادامه فروش آن در ۲۴ ساعت اخیر اخبار ضدونقیضی منتشر شد. گفته می‌شود سیاستی که توسط بانک مرکزی با هدف مدیریت تقاضای پایان سال در بازار ارز در حال انجام است، توسط برخی از مردم با خرید بلیت و دریافت سهمیه ارز مسافرتی و سپس لغو بلیت، مورد سوءاستفاده قرار گرفته است.
یک خبرگزاری مشهور داخلی، طی گزارشی اعلام کرد که بانک مرکزی در راستای پیشگیری از سوءاستفاده برخی افراد از ارز مسافرتی، طی مکاتبه‌ای با فرودگاه‌های بین‌المللی کشور، اسامی مسافرانی را که ارز مسافرتی دریافت، اما بلیت پرواز خود را لغو کرده‌اند، درخواست کرده است. بانک مرکزی در نظر دارد در صورت ‌عدم عودت ارز توسط این اشخاص، محدودیت‌های بانکی برای آنها اعمال کند.
در صورتی که این اقدام عملیاتی شود عده زیادی متضرر خواهند شد، زیرا به دلیل کنسلی بلیت، نیمی از پول بلیت را پرداخته‌اند و مجبور به بازپس‌دادن ارز خریداری‌شده خود نیز هستند. مهم‌ترین خبر پشت‌خطی بازار تمدید وضعیت اضطراری ملی ایالات‌متحده در ارتباط با ایران بود. اگر این خبر روز چهارشنبه در بازار بازتاب می‌یافت، می‌توانست ایجادکننده شوک قیمتی بعدی برای دلار باشد که نتوانسته به مثابه مکانیسم ماشه شوک عملیاتی شود و نوسان‌سازی خاصی را در بازار ارز کشور ترتیب دهد. در مجموع به نظر می‌رسد تا پایان سال تحولات ارزی جدیدی را شاهد نخواهیم بود و بازار در یک کف باثبات به کار خود استمرار خواهد بخشید و به استقبال تعطیلات نوروزی خواهد رفت.