تجربه نشان داده غالب کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فرانچایز در دنیا چندان تابع تحولات رایج نیستند و آنقدر که موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روی کسب‌و‌کارهای مستقل اثر گذاشته، کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فرانچایز را از خود متاثر نکرده است؛ چراکه راه‌اندازی این کسب‌و‌کارها بر مبنای استفاده از ظرفیت برندهای مطرحی است که بارها و در برابر بحران‌های مختلف مقاوم‌تر شده‌اند و به علاوه این برندها از سازگاری بالایی با اقتصادهای هر کشور برخوردارند. چند سال گذشته به ویژه برای مشاغل کوچک و متوسط سال‌های بسیار سختی بوده است؛ رکود بزرگ جهانی، همه‌گیری کرونا و تورم و ریسک‌های اقتصادی در سطح دنیا همگی از برجسته‌ترین مشخصه‌های این دوران بوده است که نشان می‌دهد کسب‌و‌کارهایی که زیرک‌تر و منطبق بر تصمیمات تجاری درست بوده‌اند از پایداری بیشتری نیز برخوردارند.

در این بین اخیرا گزارشی منتشر شده که بزرگ‌ترین چالش‌های کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد بررسی کرده و در عین حال به موضوع فرانچایز به عنوان ابزاری برای موفقیت این کسب‌و‌کارها اشاره کرده است. بر اساس نظرسنجیGuidant (موسسه تحقیقاتی گلیدنت گلوبال) اقتصاد ممکن است امروز دشوار باشد، اما با برنامه‌ریزی و نگرش صحیح همچنان می‌توانید به رویاهای کسب‌و‌کار کوچک خود برسید، رضایت مشتریان استثنایی را کسب کنید و به یک شرکت موفق تبدیل شوید.نگاهی اجمالی به چالش‌های اصلی شناسایی شده توسط صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در آخرین گزارش روندهای کسب‌وکار کوچک آمده تا در شناسایی و حل چالش‌های رایج کمک کند :

 

نگهداشت سرمایه‌های انسانی

در حالی که گزارش سال گذشته نشان می‌دهد که مسائل مربوط به کیفیت نیروی کار مانند چالش‌های جذب و حفظ کارمندان یکی از عوامل اصلی برای صاحبان مشاغل کوچک است، گزارش سال 2023 نشان می‌دهد که همان چالش‌ها هنوز وجود دارند اما کمی کاهش می‌یابند. در واقع، از میزان صاحبان مشاغلی که احساس می‌کردند موضوع نیروی انسانی مساله مهمی است، 16درصد در مقایسه با 2022 کاهش یافته که این نشان می‌دهد صاحبان مشاغل کوچک چشم‌انداز مثبت و موفقیت بیشتری در استخدام کارمندان جدید دارند. بسیاری از کسب‌و‌کارهای کوچک نیز امسال با تمرکز بر رشد و نشان دادن خوش‌بینی، قصد دارند کارکنان خود را افزایش دهند.

گزارش راهنمای مالی (Guidantfinancial) معتقد است، برای اینکه چالش استخدام و حفظ و نگهداری به یک موضوع بزرگ‌تر تبدیل نشود، شرکت‌ها باید پاداش کارکنان خود را افزایش دهند و برای یافتن نیروی کار با کیفیت وقت بگذارند. اگر به دنبال استخدام نیروی انسانی هستند، باید با موسسات مختلف کاریابی تماس بگیرند تا استعدادهای قابل اعتماد و مقرون به صرفه‌تری را استخدام کنند در عین حال صاحبان مشاغل کوچک باید مزایای مناسب‌تری ایجاد کنند. بیمه‌های درمانی یکی از این مزیت‌ها است. این مزیت‌ها وفاداری را در کارکنان سازمان ایجاد می‌کنند که باعث حفظ بهره‌وری می‌شود. مدیران سازمان‌ها باید بدانند اشتباه در استخدام نیروی انسانی می‌تواند بسیار گران تمام شود لذا موضوعاتی مانند آموزش نیروی انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. در این بین فرانچایز کردن کسب‌و‌کارها می‌تواند بخشی از این چالش را برطرف کند کما اینکه شرکت‌هایی که از طریق فرانچایز به توسعه خود روی آورده‌اند توانسته‌اند از بهره‌وری بالاتر نیروی انسانی برخوردار شوند. به علاوه نیروهای انسانی که در مجموعه فرانچایز مشغول به فعالیت هستند غالبا وفادارتر و از بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند.

تورم و افزایش قیمت

افزایش تورم یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هر کسب‌و‌کار کوچکی به خصوص در یک سال گذشته بوده و هنوز هم هست. ایالات‌متحده در سال قبل تورم 6/8درصدی را تجربه کرده که یکی از بالاترین نرخ‌ها از 1981 تاکنون گزارش شده است. بیش از 60 کشور دنیا با تورم دست و پنجه نرم می‌کنند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که با افزایش تورم هزینه‌های کسب‌و‌کارهای کوچک نیز افزایش می‌یابند و به علاوه تورم انتظاری باعث می‌شود تا تصمیماتی بگیرند که آینده کسب‌و‌کارها را با تردید روبه‌رو سازد.

کسب‌و‌کارهایی که مبتنی بر فرانچایز هستند اولا بر اصولی استوارند که برندهای بسیار باتجربه بنا نهاده‌اند. این برندها بسیار خوب می‌دانند در بحران‌ها و سیکل‌های تجاری چه استراتژی در پیش گیرند. ثانیا فرانچایز یک سیستم دسترسی آسان و مستقیم به مواد اولیه است که با حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌های حمل و سایر موارد می‌تواند بخشی از قیمت تمام شده را در کسب‌و‌کارها کاهش دهد و لذا از این بعد نیز کمک موثری برای کسب‌و‌کارها است.

برنامه‌ریزی هوشمند کسب‌وکار، کلیدی است که باعث می‌شود بنگاه، در شرایط نوسان بازار سرپا باقی بماند. به خصوص آنکه اگر قرار است در دوره‌هایی مانند حال حاضر به راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اقدام کنید، حتما از ابزار فرانچایز کمک بگیرید تا کمتر از آثار منفی تورم و رکودهای مختلف در امان بمانید. طبق بررسی‌های انجام شده، این موضوعات باعث شده رشد کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فرانچایز در برابر کسب‌و‌کارهای مستقل در سال‌های اخیر افزایش یابد.

در این بین افزایش تورم، هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌و‌کارها را نیز افزایش می‌دهد؛ اکثر کسب‌و‌کارهای کوچک که در 2022 راه‌اندازی شده‌اند بین 500 هزار تا یک میلیون دلار هزینه دارند (16درصد). 15درصد دیگر هزینه‌های راه‌اندازی را بین 100 تا 175 هزار دلار گزارش کرده‌اند، در حالی که سایر صاحبان مشاغل 175 تا 250 هزار دلار (15 درصد) گزارش کرده‌اند. کمتر از 14‌درصد از صاحبان مشاغل هزینه‌های راه‌اندازی را کمتر از 50 هزار دلار (3 درصد) و بین 50 تا 100 هزار دلار (11 درصد) گزارش کرده‌اند. در این شرایط چه باید کرد؟ آیا دریافت وام راه‌حل مناسبی برای عبور از چالش‌های مالی است؟ پاسخ به این پرسش بدون شک منفی خواهد بود! وام به خصوص با اقساط بلندمدت می‌تواند توانایی کسب‌و‌کارها را محدود سازد اما راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مبتنی بر فرانچایز با تامین بخشی از هزینه‌های مربوطه می‌تواند راهی میان بر باشد. اعتبار و دارایی‌های برند، تجارب و گستره فعالیت‌ها، بازاریابی گسترده و منابع مالی توانمند و ده‌ها دلیل دیگر وجود دارند که فرانچایز را به مدلی جذاب برای اغلب کسب‌و‌کارها در شرایط تورمی تبدیل می‌کنند. در عین حال استفاده از استراتژی‌های متنوع تجاری در این مدل کسب‌و‌کار باعث می‌شود تا تورم کاهش یابد و پیامدهای اقتصادی ناشی از برخی بحران‌ها به حداقل خود برسند. البته طبعا این به معنای شکست‌ناپذیری کسب‌و‌کارهای مبتنی بر فرانچایز نیست.

مصائب زنجیره تامین

موضوع دیگر مسائل مرتبط با زنجیره‌تامین است. جای تعجب نیست که سومین مشکل بزرگ کسب‌و‌کارهای کوچک در سال 2023، مسائل زنجیره تامین است. این برای بسیاری از کسانی که مشکلات زنجیره تامین در چند سال گذشته را به یاد می‌آورند، عجیب نیست اما می‌تواند هشدار مهمی باشد که این زنجیره خوب کار نمی‌کند .با این حال بررسی یک شاخص مهم یعنی «شاخص جهانی فشار زنجیره تامین» که تحت تاثیر تنوع لجستیکی است، در مارس 2023 به پایین‌ترین سطح خود از نوامبر 2008 رسید. البته هنوز زود است که فرض کنیم دوره 3ساله اختلال زنجیره تامین به پایان رسیده است. بر این اساس به گفته فوربس، شما می‌توانید برای غلبه بر این مشکل گام‌های عملی بردارید - یا حداقل کار را آسان‌تر کنید؛ مثلا مراقب موجودی خود باشید و بدانید به چه چیزی نیاز دارید و چه چیزی در حال کم شدن است. یا موجودی خود را افزایش و در صورت امکان به صورت عمده بخرید و اضافی نیز خرید کنید. در عین حال بهتر است محصولات جایگزین را پیدا کنید، اگر محصول مورد نیاز شما رو به اتمام است، شاید گزینه دیگری وجود داشته باشد که می‌توانید امتحان کنید.

 

بازاریابی و تبلیغات

موضوع دیگر آنکه 28 درصد از صاحبان مشاغل کوچک در نظرسنجی Guidant اعلام کرده‌اند در سال 2023 اقدامات مهمی را در هر دو بخش بازاریابی دیجیتال و سنتی استارت خواهند زد. بازاریابی و تبلیغات چهارمین چالش مهم برای این کسب‌و‌کارهاست که در مدل فرانچایز بر عهده فرانچایزور قرار می‌گیرد یا سهم مناسبی از این هزینه‌ها بر دوش اوست. این موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که لیست بلند بالایی از مشتریان برند در اختیار شعبه‌های نشان‌پذیر قرار می‌گیرند که می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های تبلیغ و بازاریابی به میزان قابل توجهی باشد؛ هرچند امروزه بخش مهمی از بازاریابی توسط نیروهای این بخش به‌صورت آنلاین و برون‌سپاری شده انجام می‌شود و شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز نقش مهمی در این مسیر بر عهده گرفته‌اند.

 

منبع: Guidantfinancial