پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 20359
منتشر شده در سه شنبه, 15 شهریور 1401 09:50
تعداد دیدگاه: 0

دو ماه به آغاز جام جهانی قطر باقی مانده است. بازی‌‌‌ها در آخرین روزهای آبان آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه پیدا می‌کند. از همان زمان انتخاب قطر به عنوان میزبان جام جهانی بارها و بارها مسوولان از این امر به عنوان یک فرصت ویژه برای توریسم ایران نام بردند. فرصتی که به نظر می‌رسد عمدتا نصیب همسایگان ایران شده و کشورمان همچنان از آن بی‌‌‌بهره است.  

 

به تازگی و در هفته گذشته مسوولان از آماده شدن هتل‌‌‌های پنج ستاره کیش با ۲۰‌هزار تخت برای میزبانی از مسافران جام جهانی خبر داده بودند‌‌‌، این در حالی است که پیگیری‌‌‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد با وجود این آمادگی، همچنان رزروی برای جام جهانی برای اغلب هتل‌‌‌ها در کیش انجام نشده است. این موضوع نه تنها برای هتل‌‌‌های ۵ ستاره این جزیره صدق می‌کند بلکه سایر هتل‌‌‌ها با ستاره‌های پایین‌‌‌تر نیز در بلاتکلیفی در این زمینه به سر می‌‌‌برند.

مسوول رزرواسیون یک هتل ۵ ستاره در کیش که هزینه یک شب اقامت آن به ازای یک نفر ۳‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان است به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: در حال حاضر هیچ خبری برای رزرو جام جهانی نیست. به گفته او اگر برنامه‌‌‌ریزی در این زمینه درست بود باید شاهد رزرو این هتل که برای گردشگران خارجی امکانات استانداردی دارد بودیم.

او می‌‌‌‌‌‌افزاید: مسوولان به شکل کلی درباره کیش صحبت کرده‌‌‌اند اما درباره جزئیات این برنامه‌ریزی اطلاع‌‌‌رسانی درستی انجام نشده است. البته ما در حال حاضر برخی رزروهای گروهی داریم که به جام جهانی مربوط نمی‌شود و به مهر ماه اختصاص دارد.

به گفته این فعال هتل‌‌‌داری در جزیره کیش، یکی از چالش‌هایی که گردشگری کیش مشابه سایر مناطق گردشگری در حال حاضر با آن مواجه است به کمبود پروازها به این جزیره برمی‌‌‌گردد که در نهایت برخی مسافران را با مشکل روبه‌رو کرده است.

مسوول رزرو یک هتل پنج ستاره دیگر در این جزیره که هزینه اقامت آن به ازای یک شب یک‌میلیون و ۱۰۰‌هزار تومان است‌‌‌ نیز به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: هنوز رزروی‌های جام‌‌‌جهانی و پنل‌‌‌های مرتبط با آن باز نشده است.

او از تماس‌‌‌های مکرر ایرانی‌‌‌ها برای رزرو هتل برای جام‌‌‌جهانی می‌‌‌گوید و می‌‌‌افزاید: از آنجا که نرخ هنوز تعیین نشده نتوانستیم رزروی هم انجام دهیم. به گفته این فعال صنعت هتل‌‌‌داری در کیش نرخ‌‌‌نامه‌‌‌ها یک ماه قبل مشابه سایر مناطق توریستی مشخص می‌شود، بنابراین تا نیمه مهر قیمت‌های آبان تعیین خواهد شد.

او درباره درخواست گردشگران خارجی برای رزرو جام‌جهانی بیان می‌کند: تاکنون درخواستی از گردشگران خارجی برای این موضوع نداشته‌‌‌ایم و تنها تماس‌‌‌های ما به توریست‌‌‌های ایرانی محدود شده است.

مسوول رزرو یک هتل سه ستاره که هزینه اقامت یک شب در آن، به ازای یک نفر رقمی معادل ۲۳۰‌هزار تومان است به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: با وجود آنکه امکان رزرو برای آخر آبان را داریم درخواستی در این زمینه وجود ندارد. او هم از بی‌برنامگی در این باره گله‌‌‌مند و معتقد است هماهنگی لازم برای بهره‌‌‌گیری از فرصت به وجود آمده درباره جام جهانی انجام نشده است.

این موضوع درباره هتل‌‌‌های دو ستاره کیش هم صدق می‌کند به طوری که مسوول رزرو یک هتل دو ستاره که هزینه آن به ازای یک شب ۱۳۰‌هزار تومان است به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: نه درخواستی برای جام جهانی وجود داشته و نه ما رزروی در این باره انجام داده‌ایم.

او از مشکلات مرتبط با پرواز در این جزیره خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: کمبود پروازها به گردشگری کیش صدمه زده و باعث شده کسانی که قصد سفر به این جزیره را داشتند سفرشان را لغو کنند.

گفته‌‌‌های این فعالان حوزه هتل‌داری در کیش را اگر کنار گفته‌‌‌های مسوولان گردشگری بگذاریم به تناقضی قابل‌توجه برمی‌‌‌خوریم. مسوولان و متولیان توریسم همچنان از آمادگی کیش برای پذیرش توریست‌‌‌های جام جهانی سخن می‌‌‌گویند. این در حالی است که دو ماه مانده به جام جهانی، دیگر زمانی برای سخن گفتن در این زمینه نیست و باید شاهد پر شدن ظرفیت‌‌‌ هتل‌‌‌‌‌‌های این جزیره و سایر اقامتگاه‌‌‌های مرتبط با آن باشیم. با این حال همچنان که در این گزارش به آن پرداخته شد تاکنون به نظر می‌رسد رزروی برای جام‌‌‌جهانی حتی برای توریست‌‌‌های ایرانی نیز انجام نشده است. این موضوع نشان می‌دهد فرصت شکل گرفته به زودی از دست می‌رود و توریسم ایران بار دیگر بی‌‌‌بهره از آن خواهد ماند. ایران کشوری است که به گفته بسیاری از کارشناسان از قابلیت‌‌‌ و ظرفیت‌‌‌های قابل‌توجهی نسبت به همسایگان جنوبی خود برای جذب توریسم برخوردار است. با این حال این کشورها با رایزنی و برنامه‌‌‌ریزی به موقع توانسته‌‌‌اند سهم خود را از این بازار به دست آورند. دو ماه به جام جهانی باقی مانده است، ‌‌‌ به نظر می‌رسد متولی گردشگری اگر همچنان قصد بهره‌گیری از این موقعیت را دارد، ‌‌‌ باید هر چه زودتر از توان رایزنی خود در موضوع ورود گردشگر خارجی و واکسیناسیون کرونا استفاده کرده و از آن بهره بگیرد.

دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید