مهدی کریمی، مدیرعامل آبفای غرب استان تهران در نشست خبری با تأکید بر ضرورت مدیریت منابع آبی، افت سطح آب سفره‌های زیرزمینی را چالش جدی در حوزه تأمین آب شرب دانست. سنایی افزود، برای جبران کمبود آب غرب تهران، هزار لیتر بر ثانیه، آب سطحی تخصیص داده می‌شود و خاطرنشان کرد: غرب تهران تنها منطقه‌ای است که از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین آب می‌شد بنابراین از محل تصفیه‌خانه ششم که در یک سال و نیم گذشته به بهره‌‍‌برداری رسیده، از محل آب تصفیه‌شده پشت سد، بخشی از آب مورد نیاز غرب تهران تأمین می‌شود. مدیرعامل شرکت آبفای غرب استان تهران با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سرریز آب سد کرج به چاه‌های شهرستان ریخته و سفره‌های آب زیرزمینی غنی و چاه‌های پرآب داشته، گفت: متأسفانه به دلیل قطع سرریز آب کرج و کاهش بارندگی‌ها، سطح سفره‌ها کاهش یافته و باعث شده تا ما با چالش‌های اساسی مواجه شویم. از طرفی هم رشد جمعیت در غرب تهران به شدت رو به افزایش است، بر این اساس نیاز به حفر چاه‌های جدید و اجرای تمهیدات لازم برای آینده داریم. سلیم‌نیا ادامه داد: آبفای غرب استان تهران با گستره فعالیت 15هزار و 500 هکتار و جمعیتی بالغ بر دو میلیون نفر و 10 شهر و 82 روستا در حال فعالیت است، ملارد، شهریار و شهر قدس از زیرمجموعه‌های این شرکت است که وظیفه آبرسانی به آنها را بر عهده ما قرار دارد. مدیرعامل آبفای غرب استان تهران گفت: در این شرکت از محل بهره‌برداری 352 حلقه‌چاه و 147 باب مخزن با حجم 235 هزار مترمکعب، 615 کیلومتر خطوط انتقال و 2050 کیلومتر شبکه توزیع آبرسانی صورت می‌گیرد.

اخذ مجوز اتصال آب سطحی هزار لیتر بر ثانیه برای شهرهای غرب تهران

او در ادامه با بیان اینکه سال گذشته از طریق آبفای استان تهران مجوز اتصال آب سطحی هزار لیتر بر ثانیه را برای شهرهای غرب تهران اخذ کرده‌ایم که در حال انجام است، گفت: در شهر قدس از 4 و نیم کیلومتر خط 500 که 200 کیلومتر آب را به داخل شهرستان انتقال دهد، بیش از 80 درصد انجام شده که امیدواریم تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری برسد.

 

اتصال آب سطحی به منابع تأمین آب زیرزمینی برای عبور از چالش‌های آبی غرب تهران

سلیم‌نیا در ادامه از نمایندگان شهرستان که نقش مهمی در اجرای طرح‌ها داشته‌اند تقدیر و تشکر کرد و گفت: بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای برنامه‌ها و طرح‌های 1402، شهرستان ملارد و شهریار نیاز است که در حال تأمین اعتبار است همچنین در شهر‌های باغستان 5 و نیم کیلومتر خط لوله با قطر 400 اجرا شده و آماده بهره‌برداری است، مابقی شهرستان‌ها نیز در حال اجراست تا بتوانیم آب‌های سطحی را به منابع تأمین آب موجود متصل کنیم که چالش‌های آبی در غرب تهران را به حداقل برسانیم. مدیرعامل شرکت آبفای غرب تهران با تأکید بر اینکه غرب تهران تنها منطقه‌ای است که از طریق آب‌های زیرزمینی تأمین آب می‌شد، گفت: از محل تصفیه‌خانه ششم که در یک سال و نیم گذشته به بهره‌برداری رسیده و از محل آب تصفیه‌شده پشت سد بخشی از آب مورد نیاز غرب تهران را تأمین می‌کنیم. او افزود: حجمی که به غرب تهران تخصیص داده شده، هزار لیتر بر ثانیه آب سطحی برای جبران کمبود آب غرب تهران است که می‌تواند500 هزار نفر را در غرب تهران پوشش دهد.

منبع: شرق