متاسفانه ساختارهای معیوب اقتصادی، موجب شده است که مردم از سرمایه گذاری در بخش تولید برق خورشیدی خودداری نمایند و در همین زمینه نهادهای خدماتی و حمایتی نیز ازسرمایه گذاری دربخش توسعه ظرفیت قراردادهای خرید تضمینی خورشیدی خودداری می کنند.

به گزارش اقتصاد بازار، مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع برق اصفهان در خصوص اهمیت احداث نیروگاه های برق خورشیدی و ضرورت استفاده ازاین انرژی پاک در شرایط مختلف گفت: هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در هر محلی که دارای انشعاب برق دائم غیردولتی است، سامانه برق خورشیدی نصب کند. یعنی مشترکین برق خانگی، کشاورزی، تجاری، عمومی و صنعتی می‌توانند تا دو برابر ظرفیت انشعاب خود و تا سقف 200 کیلووات، سامانه برق خورشیدی نصب کنند.مالک ملک و انشعاب برق، مالک سامانه برق خورشیدی و طرف قرارداد خرید تضمینی خواهد بود.

سارا صالحی افزود: محل نصب باید از استحکام لازم برخوردار بوده و تحمل بار معادل 50کیلوگرم به ازای هر مترمربع را داشته باشد.

وی ابراز داشت:  به ازای هر کیلووات سامانه برق خورشیدی، تقریبا 10 مترمربع فضا لازم است.

صالحی عنوان کرد: برای منازل توصیه می‌شود حداقل 5 کیلووات سامانه برق خورشیدی نصب شود که تقریبا 50 مترمربع فضا لازم دارد و هزینه آن به تقریب معادل یک میلیارد ریال می‌باشد.

 خرید های تضمینی مشمول ضریب تعدیل نرخ هستند

وی به نرخ پایه قرارداد خریدتضمینی اشاره کرد و گفت: نرخ پایه خرید تضمینی 14560 ریال و حداقل درآمد یک سامانه برق خورشیدی 5 کیلوواتی، معادل 130 میلیون ریال در سال می‌باشد که هر دو ماه یکبار به حساب مالک سامانه واریز خواهد شد،قراردادهای خرید تضمینی مشمول ضریب تعدیل نرخ هستند که منتج از تغییرات نرخ ارز و نرخ تورم از زمان اتصال به شبکه سامانه به نسبت مقادیر شاخص در هر دوره پرداخت، تعیین و اعمال خواهد شد. 

درآمد ۱۰میلیونی از فروش برق

  صالحی در خصوص اینکه مردم می توانند با فروش برق از این طریق حتی تا ده میلیون تومان هم درآمد داشته باشند اظهار داشت : میزان درآمد وابسته به ظرفیت منصوبه سامانه برق خورشیدی است. در حال حاضر برخی مشترکین مالک سامانه‌های برق خورشیدی 100 کیلوواتی، بالغ بر 500 ملیون ریال در ماه درآمد دارند و سامانه‌های برق خورشیدی 10 کیلوواتی خانگی (ویژه انشعاب 25آمپر تکفاز) برای مثال در سال پنجم بهره‌برداری، ماهانه درآمدی بالغ بر 70 میلیون ریال کسب می‌کنند.

وی ابراز داشت  :سرمایه‌گذاری در این خصوص تا حد زیادی می تواند موثر باشد و به عبارتی قطع به یقین این سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و با ریسک حداقلی است، تولید بدون درگیری با نیروی کار، فاقد هزینه تولید، بدون نیاز به مواد اولیه و بدون نیاز به بازاریابی و ... لذا این شیوه سرمایه‌گذاری می‌تواند برای بسیاری از افراد که تمایل دارند سرمایه اندک خود را در حوزه‌ای فاقد ریسک با بازده قابل قبول برای کسب درآمد پایدار صرف نمایند، بسیار مطلوب و مناسب باشد. این شیوه سرمایه‌گذاری برای تامین درآمد پایدار بلندمدت (20 ساله) خانواده‌های کم‌برخوردار، مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی بسیار مناسب است و به سهولت می‌توان با تخصیص تسهیلات ویژه تامین سرمایه نصب و راه‌اندازی سامانه‌های برق خورشیدی برای مثال 5 کیلوواتی، ‌درآمد پایدار بلندمدت 20 ساله برای خانوار تامین خواهد شد که علاوه بر پوشش اقساط تسهیلات، به مرور زمان مابه‌التفاوت ریالی قابل قبولی هم به عنوان کمک هزینه معیشتی برای خانوار باقی خواهد ماند. در طرح ویژه "قراردادهای خرید تضمینی حمایتی" ساتبا که مراحل ابتدایی اجرای آن دردست اجراست، پیش‌بینی شده است که اولا که کل هزینه اجرای طرح از محل تسهیلات قرض‌الحسنه بلندمدت تامین شود و ثانیا نرخ قراردادها معادل 22000 ریال به ازای هر کیلووات ساعت انرژی باشد. در این صورت درآمد هر سامانه 5 کیلوواتی در سال حداقل معادل 200 میلیون ریال خواهد بود و در هر دوره، تقریبا نیمی از درآمد صرف اقساط تسهیلات و نیمی دیگر از آن کمک معیشت خانوار خواهد بود.    

 برای منازل توصیه می‌شود حداقل 5 کیلووات سامانه برق خورشیدی نصب شود

وی در خصوص سرمایه گذاری برای انشعاب لوازم منزل گفت :برای منازل توصیه می‌شود حداقل 5 کیلووات سامانه برق خورشیدی نصب شود و هزینه تقریبا معادل یک میلیارد ریال است.

وی در پاسخ به اینکه مساحت پشت بام برای نصب پنل های خورشیدی  باید چقدر باشد عنوان کرد: به ازای هر کیلووات سامانه برق خورشیدی، تقریبا 10 مترمربع فضا لازم است.

برای منازل توصیه می شود حداقل 5 کیلووات سامانه برق خورشیدی نصب شود که تقریبا 50 مترمربع فضا لازم دارد.

وی در خصوص اینکه چرا با وجود اینکه منافع بسیاری در فروش برق است مردم آن چنان که باید و شاید از این موضوع آگاهی ندارند خاطر نشان کرد :چنین به نظر می‌رسد که مردم آگاهی دارند لیکن باور و اعتقادی به این موضوع نداشته و بنا بر دلایل گوناگون به آن اقبال و تمایلی نشان ندادند. قشر متوسط جامعه که امکان تامین منابع مالی در این حد برایشان میسر بوده است، متاسفانه بیشتر به دنبال شیوه‌های دیگر سرمایه‌گذاری با نرخ بازگشت سرمایه مطلوب‌تر بوده‌اند. با توجه به عدم حصول اطمینان از روند تغییرات نرخ ضریب تعدیل، از منظر ایشان حتی سپرده‌گذاری در بانک نیز مطلوبتر از این شیوه سرمایه‌گذاری است.

ساختارهای معیوب اقتصادی مانع از سرمایه گذاری مردم دربخش انرژی خورشیدی شده است

وی افزود: متاسفانه ساختارهای معیوب اقتصادی، شیوه‌های دیگری از جمله ورود به بازار سکه و ارز، به مراتب برای سرمایه‌گذار، سود و بازدهی بیشتری دارد هرچند ریسک بالاتری هم دارند.و با همین استدلال و یا تحلیلی نزدیک به این، مدیران ارشد نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد و یا سازمان بهزیستی نیز، تمایل چندانی به توسعه ظرفیت قراردادهای خرید تضمینی خورشیدی مددجویان نداشتند و سایر شیوه‌های اشتغال حتی خرید خودرو و کارکردن مددجو به عنوان اسنپ/تپ‌سی را بر این طرح ترجیح می‌دادند.

وی گفت::با توجه به مشکلات کم‌آبی و مخاطره معیشتی کشاورزان شرق اصفهان، تلاش شد این طرح با کمک زیرساخت بسیج سازندگی در نواحی شرق اصفهان توسعه یابد. لیکن دغدغه ذهنی کشاورزان مبنی بر حذف حقابه ایشان درصورت احداث سامانه مانع از توسعه و بهره‌مندی ایشان از این ظرفیت بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما اطلاع رسانی‌ها در این رابطه نباید بیش از گذشته باشدتا اعتماد مردم نسبت به این مساله بیشتر شود، گفت: تلاش شده است تا به حد امکان، اطلاع‌رسانی در این ارتباط انجام شود. لیکن چنین به نظر می‌رسد که مشکل اطلاع نیست بلکه باور و اعتقاد به ضرورت انجام این کار است.