کامران سلطانی‌زاده درباره آخرین وضعیت بازار ارز اظهار کرد: براساس معاملات صورت گرفته، در حال حاضر نرخ ارز در بازار توافقی (ارز حاصل از صادرات که صرافی‌ها به صورت توافقی از صادرکنندگان خریداری می‌کنند و تا سقف ۲۰۰۰ دلار با کارت ملی می‌فروشند) معادل هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان و ۲۹ هزار ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان برای فروش است.

عضو کانون صرافان افزود: ارز مسافرتی نیز به نرخ بازار متشکل ارزی خرید و فروش می‌شود که نرخ آن در حال حاضر حدود ۲۷ هزار و ۶۰۰ تومان است.

وی درباره بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر مجاز بودن صرافی‌ها به خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی، گفت: این بخشنامه باعث شد تا صرافی‌ها هم از مردم و هم از اشخاص حقیقی ارز بخرند تا قدرت عرضه ارز در بازار افزایش یابد.

عضو کانون صرافان افزود: وضعیت تقاضا در بازار ارز نسبت به عرضه معمولی و عرضه ارز بیشتر از تقاضا است. همچنین، هنوز وضعیت عرضه و تقاضا به تعادل نرسیده است.

سلطانی‌زاده با بیان اینکه تداوم روند کاهشی نرخ ارز به بازگشت ارز صادرکنندگان بستگی دارد، ادامه داد: در حال حاضر، روند کاهشی قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد اما میزان آن کاهشی شده است.

طبق این گزارش، در پی افزایش قیمت‌ها در بازار ارز بیش از دو هفته پیش به بانک مرکزی اختیارات ویژه‌ای برای ساماندهی بازار ارز داده شد که این بانک اعلام کرد به صورت مستقیم وارد بازار ارز شده است. ممنوعیت و برخورد با معاملات فردایی طلا و ارز از جمله این اقدامات بود اما همچنان روند صعودی قیمت‌ها در بازار ارز ادامه یافت و در روزهای اخیر نیز پرنوسان بود.

در پی این موضوع، همزمان با مصوبه سران قوا، بانک مرکزی جلسه‌ای ارزی را با حضور صرافان ارزی در برج میرداماد برگزار کرد و صرافان را در جریان جزئیات اقدامات آتی این بانک در حوزه ارزی قرار داد که در پی این جلسه، قرار شد تا عرضه ارز در صرافی‌ها زیاد شود و بانک مرکزی نیز به صرافی‌ها اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز - بدون محدودیت - بفروشند.

همچنین، با صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها مجاز به خرید ارز همه اشخاص حقیقی و حقوقی با نرخ توافقی نیز شدند.

منبع: ایسنا