پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد بازار

امروز: جمعه 10 فروردین 1403, 19 رمضان 1445, Friday 29 March 2024
کد خبر: 20404
منتشر شده در شنبه, 19 شهریور 1401 10:32
تعداد دیدگاه: 0

طرح شناور شدن قیمت بلیت سینماها از امروز شنبه اجرا می‌شود؛ طرحی که شورای صنفی نمایش هشتم شهریور از اجرای آن به مدت سه ماه خبر داده بود و حالا جزئیات این طرح مشخص شده است. همایون اسعدیان، دبیر شورای...

طرح شناور شدن قیمت بلیت سینماها از امروز شنبه اجرا می‌شود؛ طرحی که شورای صنفی نمایش هشتم شهریور از اجرای آن به مدت سه ماه خبر داده بود و حالا جزئیات این طرح مشخص شده است. همایون اسعدیان، دبیر شورای صنفی نمایش گفته طرح «قیمت شناور برای بلیت‌های سینما» از امروز شنبه ۱۹ شهریور اجرا می‌شود و سینمادارها در صورت تمایل می‌توانند قیمت بلیت سانس‌های مختلف را تغییر دهند.

به گفته وی، مدیران سینما بر‌اساس موقعیت جغرافیایی سینما و تقاضای مشتریان می‌توانند قیمت ساعت‌های پیک را عوض کنند. بر اساس تصویب شورای صنفی نمایش، در این طرح سقف قیمت همان ۴۵ هزار تومانِ مصوب است. بر اساس این طرح، سینماها اختیار دارند سانس‌های ابتدایی روز یعنی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ را به صورت نیم‌بهای نرخ مصوب و بر اساس درجه کیفی هر سینما به این ترتیب قیمت‌گذاری کنند: سینماهای مدرن: ۲۲۵۰۰ تومان، سینماهای ممتاز: ۱۷۵۰۰تومان و سینماهای درجه‌یک: ۱۲۵۰۰تومان. همچنین برای سانس‌های دیگر از ساعت ۱۵ به بعد سینماداران این اختیار را خواهند داشت که بر اساس شرایط جغرافیایی هر سینما، نوع مخاطبان و ساعات پیک به این شیوه پیشنهادی قیمت‌گذاری کنند: سینماهای مدرن:  ۳۵۰۰۰ تا ۴۵۰۰۰ تومان، سینماهای ممتاز: ۲۵۰۰۰ تا ۳۵۰۰۰ تومان و سینماهای درجه‌یک: ۲۰۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ تومان.

در سال‌های اخیر ظهور بحران کرونا و گسترش پلتفرم‌های اینترنتی، افت کیفیت فیلم‌ها و تولید آثار دور از ذائقه مخاطب، رشد قیمت بلیت سینما تا مرز ۴۵ هزار تومان و عدم تناسب میان قیمت بلیت و ارزش محصول، همه و همه جریان ریزش مخاطبان سینما را سریع‌تر کرد؛ تا جایی که در سه‌ماهه نخست امسال سینمای ایران تنها میزبان ۳میلیون و ۸۰۰هزار بیننده بود. این آمار زمانی هشداربرانگیزتر می‌شود که مقایسه آن با آمار سال‌های قبل از کرونا نشان از ریزش بیش از نیمی از مخاطبان می‌دهد. اجرای این طرح که از امروز اجرا می‌شود، اگرچه مدت‌ها پیش مطرح شده بود اما در ماه‌های اخیر به دلیل بحران مخاطب به صورت جدی‌تر روی میز تصمیم‌گیران قرار گرفت؛ طرحی که در در هفته‌های گذشته به صورت آزمایشی در برخی سینماهای وابسته به حوزه هنری و به ویژه برای فیلم «هناس» انجام شد و نتایج خوبی از آن به دست آمد؛ زیرا به نظر می‌رسد هم سینماداران هم تماشاگران و هم تهیه‌کنندگان در این بازی  برد ـ برد منتفع شده‌اند.

 
تحلیل و ارزش‌گذاری قیمت هر محصول در سینما بر‌اساس مولفه‌هایی از جمله کیفیت فیلم، هفته نمایش فیلم، شرایط کیفی سالن، امکانات سینما، بررسی وضعیت ضریب اشغال در آینده، روز و ساعت نمایش، نزدیکی به سینمای رقیب و… از جمله فاکتورهایی بود که در طرح سینماهای حوزه هنری مورد توجه قرار گرفت و در طرح جامع شورای صنفی نمایش نیز برای کل سینماهای کشور برخی از این عوامل در نظر گرفته شده است. حال باید دید این طرح در عمل چه میزان به‌درستی اجرا خواهد شد و آیا نظارت بر اجرای صحیح آن می‌تواند وضع بحرانی سینما را به سامان برساند یا اینکه خود مشکلی به مشکلات آن خواهد افزود.
دنیای اقتصاد

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید