سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان در جلسه شورای اداری استان گفت: لازم است دولت در تشکبل ستاد ساماندهی و نجات زاینده رود، همت جدی در اجرای طرح های قبل و طرح های جدید بگمارد. وی با بیان اینکه حجم قابل توجهی از تردد‌های کشور از طریق جاده های استان اصفهان انجام می‌شود، افزایش فرسودگی جاده‌ها را عنوان کرد و افزود: تخصیص اعتبار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی کافی نیست و از رئیس جمهور در خواست داریم بر مبنای توافقی که با معاون اول صورت گرفته، اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی را برای بهبود جاده‌های استان اختصاص دهند. استاندار اصفهان در بیان اهمیت تکمیل قطار سریع السیر اصفهان – تهران و قم، گفت: تامین مالی صورت نگرفته و این مسئله نا امیدی را به مردم تحمیل می‌کند. وی افزود: از سال 2010 که قطار سریع السیر اصفهان – تهران شروع شد، کشور چین به توسعه 40هزارکیلومتری قطار سریع السیرخود دست یافته درحالی که با توجه به پیشرفت قابل توجه زیرساخت در ایران، احداث تونل ها، پل ها و زیرسازی، پشتیبانی برای تکمیل صورت نمی گیرد و بخش اعظمی از سرمایه مردم مورد تهدید قرار گرفته و هزینه های سنگینی به کشور و مردم تحمیل می شود.

 

تصویب۸ هزار میلیارد تومان در حوزه آب
علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در نشست شورای اداری استان اصفهان گفت: در حوزه آب بیش از ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که بیش از یک سوم اعتبارات کل سفر شامل بخش‌های آبرسانی شهری وروستایی، فاضلاب و سد می‌شود. محرابیان افزود: چالش زاینده رود چهار موضوع کلان تغییرات اقلیمی وکاهش بارش‌ها در ده سال اخیر، افزایش تقاضا و بارگذاری‌های آب آشامیدنی، صنعت و کشاورزی، اضافه برداشت از منابع زیرزمینی و اجرا نشدن به موقع طرح‌های عمرانی استان که از دهه هفتاد به جا مانده است. وی با بیان آنکه تدوین برنامه جامع و یکپارچه زاینده رود درماه‌های گذشته به انجام رسیده و در حال اجرای این طرح با استفاده از دیدگان صاحب نظران هستیم، افزود: راهکار بعدی برای زاینده رود تکمیل طرح‌های نیمه تمام است که نیازمند تخصیص اعتبار قابل توجه و زنده کردن زاینده رود با اجرای به موقع این طرح‌ها و اصلاح الگوی کشت با آبیاری‌های نوین راهکار سوم است. وی گفت: برای نجات زاینده رود باید مجموع اقدامات در زمان کوتاه و زمان بندی حساب شده و متصل به هم محقق می‌شود.

پیش بینی ۳۲۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی
سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در صحبت از مصوبات این سفر در حوزه کشاورزی، گفت: سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این بخش پیش بینی شده که در بخش‌های مختلف از جمله آبیاری نوین، اصلاح باغ‌ها، صیانت از خاک و امور اراضی و کمک به عشایر و احداث جاده بین مزارع و. تخصیص می‌یابد. ساداتی نژاد با بیان اینکه نمایندگان رئیس جمهور در چهار شهرستان هستند، گفت: در خمینی شهر ارتقای فرمانداری به فرمانداری ویژه و تبدیل درچه به شهرستان را دنبال می‌کنیم. در فلاورجان هم تکمیل ورزشگاه دو هزار نفری را به سر انجام می‌رسانیم.

پیش بینی ۳ هزار میلیاردتومان

برای جاده‌های استان
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با بیان مشکلات جاده های استان اصفهان، گفت: در سفر امروز سه هزار میلیارد تومان منابع برای راه‌های استان پیش بینی شده و بخش قابل توجهی از مشکلات حل می‌شود. قاسمی با بیان اینکه ۱۰ درصد آزاد از راه‌های کشور در استان اصفهان واقع شده، ضرورت بازسازی بسیاری از جاده ها که به دلیل عمر طولانی فرسوده شده و نیاز به تخصیص اعتبار برای بازسازی دارند را مطرح کرد. وی درباره اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان اصفهان گفت: 400 هزار نفر ثبت نام کرده اند که ۷۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها پذیرش شده اند. همچنین، ۲۰ هزار واحد، در حال ساخت است و باید برخی از زمین‌ها باید برای اجرای این طرح به راه و شهرسازی انتقال یابد. وزیر راه و شهرسازی در خصوص تکمیل راه آهن سریع السیر اصفهان قم –تهران توضیح داد: ۲۵۰ کیلومتر مسیر دارد که ۱۴۰ کیلومتر نوسازی انجام شده وکنسرسیوم شرکت چینی و قرارگاه خاتم مشغول به کار هستند .

تامین اعتبار برای طرح های

 نیمه تمام بهداشتی
دکتر بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در این سفر ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمارستان کودکان امام حسین، ۱۰۰ میلیارد تومان بیمارستان فیض، ۸۰ میلیارد تومان بیمارستان نایین، ۲۰۰ میلیارد تومان بیمارستان ساعی خمینی شهر، ۳۰ میلیارد تومان خوابگاه‌های دانشجویی، یک میلیارد تومان پایگاه امداد جاده‌ای آران و بیدگل، ۴۰۰ میلیارد تومان تکمیل طرح‌های بهداشتی و ۳۰ میلیارد تومان کلینک تخصصی بیمارستان شهید بهشتی اصفهان در نظر گرفته شد. به گفته او، همچنین ۸۰ میلیاردتومان اعتبار برای اتاق‌های عمل بیمارستان امین اصفهان، ۳۵ میلیارد تومان برای خرید ۵ دستگاه سی تی اسکن، ۵ میلیارد تومان توسعه بیمارستان فاطمیه بادرود، ۴۰ میلیارد تومان پاویون بیمارستان الزهرا، ۱۵۰ میلیارد تومان بیمارستان شهید چمران اصفهان، ۳۰ میلیارد تومان بیمارستان ورزنه، ۱۰ میلیارد تومان بیمارستان سمیرم و اعتباراتی برای بیمارستان‌های امام موسی کاظم و شهرضا و بقیت الله کاشان در نظر گرفته شد.

ضرورت رسیدگی به بیمه هنرمندان
عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با بیان ضرورت بیمه هنرمندان، اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی فقط ۴۴ هزار نفر بیمه هستند که لازم است به بیمه این فعالان باید رسیدگی شود. وی از تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در این سفر به حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی خبر داد.


حقوق مردم اصفهان در حوزه آب باید احیا شود
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حقوق مردم اصفهان در حوزه آب باید احیا شود، اعلام کرد: باید ازطریق منابع وبرنامه‌های درست این بحران را برطرف کرد، امروز درباره آب بسیار شنیدم و باید این مساله به سرعت حل شود. رئیس جمهور با اشاره به مشکلاتی که در بازدید‌های امروز از شرق اصفهان مشاهده کرده بود، گفت: اگر چه آب به اندازه کافی وجود ندارد، اما حداقل آبی که موجود است باید مدیریت و بطور عادلانه توزیع شود. وی با بیان اینکه مشکل حل نشدنی نداریم، تاکید کرد: در خصوص موضوع آب طرح جامعی در نظر خواهیم گرفت و این موضوع باید به سرعت حل شود چراکه خواسته مردم به حق است و دانشگاه هم باید در بخش فنی و حقوقی کمک کند. رئیس جمهور بر تکمیل هر چه زودتر طرح ناتمام قطار سریع السیر اصفهان-تهران تاکید کرد و گفت: نباید به نتیجه رسیدن این طرح در حد آرزو بماند و پیگیری‌ها کافی نبوده و در شورای عالی اقتصاد باید کار را برای مردم استان به سرانجام برسانیم. ابراهیم رئیسی درباره بازدید خود از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گفت: ظرفیت‌های علمی و فناوری را ملاحظه نمودیم. بطور حتم، این شهرک قطب‌های علم وفناوری کشور است که باید وقت بیشتری به دیدار این دستاورد‌ها اختصاص داد. وی به بازدید از شرکت هواپیماسازی هسا هم اشاره کرد و گفت: در این مجموعه نیز اقدامات بزرگی انجام شده و از متخصصان این مرکز خواستم هواپیمای ۷۲ سرنشین را با دست توانمندشان طراحی و تولید کنند. رئیس جمهور در خاتمه سخنان خود، بی دقتی در اجرای امور و به موقع انجام ندادن را منشأ بسیاری از مشکلات دانست و افزود: مسئولان باید با کارشناسی های دقیق و تکیه بر اصول مدیریت، کنترل و نظارت وارد عمل شوند.