سورنا ستاری در بازدید از یک شرکت دانش بنیان فعال در عرصه حمل و نقل با تأکید بر این که هوشمندی حمل و نقل بین شهری و تحول زیرساختی این حوزه را شرکت‌های دانش بنیان و خلاق فعال در این حوزه رقم می‌زنند، ادامه داد: مهم ترین لازمه برای تحقق اقتصاد دانش بنیان و خلاق ، فرهنگ این اقتصاد است و اگر فرهنگ این اقتصاد ترویج پیدا کند، شاهد حل مشکلات و رفع موانع خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در بخش حمل و نقل بین شهری به ویژه بار، چالش های بسیاری وجود دارد که حل آن‌ها نیازمند یک تحول فرهنگی است، ادامه داد: با وجود تلاش‌های فراوان برای رسوخ شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در حوزه حمل و نقل هوشمند بین شهری، پایانه‌های بار و حوزه های مرتبط، در این حوزه چندان پیشرفتی نداشته ایم که مهم ترین دلیل آن نقش دولت به عنوان اجراکننده و عدم وجود این فرهنگ دانش بنیان یعنی سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه اجرا است.

معاون علمی و فناوری، حضور فین‌تک‌ها و ابزارهای هوشمند مالی را نمونه‌ای موفق از میدان دادن به شرکت های دانش‌بنیان و خلاق دانست و گفت: در حوزه مالی و بانکی، با نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان، این پیشرفت رخ داده است چراکه بانک مرکزی نقش نظارتی را ایفا کرد و بانک ها هم درک کردند که با همان ساختار قبلی نمی توانند پیش بروند بنابراین، به سوی سرمایه گذاری روی فین تک ها روی آوردند. اکنون به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق این حوزه، روزانه میلیون ها تراکنش بدون حتی یک خطا صورت می‌گیرد.

ستاری، نقش دولت را نظارت و تنظیم گری دانست و افزود: در حوزه حمل و نقل بین شهری نیز این گونه است و باید بخش خصوصی به این باور برسد کسب و کارهای دانش بنیان و خلاقی که در یک فضای محدود کار می کنند نوآوری‌هایی دارند که ارزش آفرین و سودآور خواهد بود، به سرمایه گذاری در این حوزه روی خواهد آورد. کافی است مجال و فضای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را ایفا کنیم.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، به ضرورت ورود نوآوری به حوزه بار، راهداری و حمل و نقل اشاره کرد و گفت: سازمان راهداری که از شفافیت بارنامه ها و سایر موارد سود می برد و خوشبختانه اتفاقات خوبی در یک سال اخیر رخ داده است. یکی از کلیدهای این توسعه، بارنامه الکترونیکی است که خوشبختانه محقق شده و گام ارزشمندی به سوی هوشمندسازی به حساب می آید. اگر فضایی ایجاد شود که باور کنیم آینده حوزه حمل و نقل، هوشمند خواهد بود، مقاومت بخش های سنتی شکسته خواهد شد و به سوی حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاق این حوزه روی می آورند.

خبرگزاری مهر